Een Korte Biografische Schets van Imam An-Nawawi Verzamelaar van Riyad-us-Saliheen & meer
Geboorte en Geboorteplaats
De volledige naam van Imam Nawawi is Abu Zakaria Mohiuddin Yahya, zoon van Sharaf An-Nawawi, zoon van Murry, zoon van Hassan, zoon van Hussain, zoon van Muhammad, zoon van Juma, zoon van Hazam. Nawawi verwijst naar Nawa, een plaats nabij Damascus, in de buitenwijken van de stad Howran. Een van zijn voorouders genaamd Hazam had zich op deze plaats gevestigd. Imam Nawawi werd geboren in Nawa in het jaar 631 na de Hijra. Zijn vader, een deugdzaam en vroom man, besloot te zorgen voor een passende opleiding omdat hij al op jonge leeftijd de tekenen van hemelse intelligentie en wijsheid had ontdekt bij zijn veelbelovende kind.
Shaikh Yasin bin Yousuf Marakashi, een heilig figuur uit Nawa, zegt: “Ik zag Imam Nawawi in Nawa toen hij een jongen van tien jaar oud was. Andere jongens van zijn leeftijd probeerden hem te dwingen om met hen te spelen, maar Imam Nawawi ontweek altijd het spel en bleef bezig met het reciteren van de Nobele Koran. Toen ze probeerden hem te overheersen en aandrongen om mee te doen aan hun spelletjes, betreurde hij dat en toonde hij geen interesse in hun dwaze acties. Op basis van zijn wijsheid en diepgang ontwikkelde zich een speciale liefde en genegenheid in mijn hart voor de jonge Nawawi. Ik benaderde zijn leraar en drong er bij hem op aan om buitengewoon goed voor deze jongen te zorgen, omdat hij een grote religieuze geleerde en een zeer vrome heilige van de toekomst zou worden. Zijn leraar vroeg of ik een waarzegger of een astroloog was. Ik vertelde hem dat ik noch waarzegger noch astroloog ben, maar dat Allah mij deze woorden liet uitspreken.” Zijn leraar vertelde dit voorval aan Imam’s vader en hij besloot, rekening houdend met de leerwens van zijn zoon, om het leven van zijn zoon te wijden aan de dienst en bevordering van de zaak van het Islamitische Geloof. In een korte periode leerde Nawawi de Heilige Koran te lezen en tegen die tijd was hij bijna in de puberteit. Nawa had geen academische of geleerde atmosfeer en er waren geen religieuze academies of instituten waar men uitmuntendheid kon bereiken in religieus leren, dus bracht zijn vader hem naar Damascus, dat beschouwd werd als het centrum van leren en geleerdheid, en waar studenten van ver en breed samenkwamen voor scholing. In die periode waren er meer dan driehonderd instituten, hogescholen en universiteiten in Damascus. Imam Nawawi trad toe tot Madrasah Rawahiyah die verbonden was met de Ummvi Universiteit. De stichter en beschermer van deze Madrasah was een koopman genaamd Zakiuddin Abul-Qassim die bekend stond als Ibn Rawahah. De Madrasah werd naar hem vernoemd. Bekende en vooraanstaande leraren uit die periode gaven les in die Madrasah. Imam Nawawi zegt: “Ik heb twee jaar in deze instelling gestudeerd. Tijdens mijn verblijf in Madrasah Rawahiyah heb ik nooit volledige rust gehad en leefde ik van het beperkte voedsel dat door de instelling werd geleverd.” Als routine sliep hij zeer weinig ‘s nachts. Wanneer het onweerstaanbaar werd als mens, leunde hij tegen de steun van boeken en dommelde hij even weg. Na een korte tijd zou hij weer hard aan zijn wetenschappelijke bezigheden werken.
Zijn Leraren
Tijdens zijn verblijf in Damascus studeerde hij bij meer dan twintig beroemde leraren. Deze leraren werden beschouwd als meesters en autoriteiten op hun vakgebied en de disciplines die ze onderwezen. Imam bestudeerde Hadith, Islamitische Jurisprudentie, de principes ervan, syntaxis en Etymologie van grote geleerden uit zijn tijd. Abu Ibrahim Ishaq bin Ahmad AI-Maghribi, Abu Muhammad Abdur-Rahman bin Ibrahim Al-Fazari, Radiyuddin Abu Ishaq Ibrahim bin Abu Hafs Umar bin Mudar Al-Mudari, Abu Ishaq Ibrahim bin Isa Al-Muradi, Abul-Baqa Khalid bin Yusuf An-Nablusi, Abul-Abbas Ahmad bin Salim Al-Misri, Abu Abdullah Al-Jiyani, Abul-Fath Umar bin Bandar, Abu Muhammad At-Tanukhi, Sharafuddin Abdul-Aziz bin Muhammad Al-Ansari, Abul-Faraj Abdur-Rahman bin Muhammad bin Ahmad Al-Maqdisi, Abul-Fada’il Sallar bin Al-Hasan Al Arbali, enz.
Er waren honderden studenten van de Imam, onder hen waren enkele opmerkelijke: Alauddin bin Attar, Ibn Abbas Ahmad bin Ibrahim, Abul-Abbas Al-Ja’fari, Abul-Abbas Ahmad bin Farah, Rashid Ismail bin Mu’allim Al-Hanafi, Abu Abdullah Al-Hanbali, AbulAbbas Al-Wasti, Jamaluddin Sulaiman bin Omar Az-Zar’i, AbulFaraj Abdur-Rahman bin Muhammad bin Abdul-Hamid AlMaqdisi, Badr Muhammad bin Ibrahim, Shamsuddin Muhammad bin Abu Bakr, Ash-Shihab Muhammad bin Abdul-Khaliq, Hibatullah Al-Barizi, Abul-Hajjaj Yusuf bin Az-Zaki, enz.
Zijn Verlangen en Dorst naar Kennis
Imam Nawawi had een eindeloze dorst naar kennis, en dat is te merken aan zijn dagelijkse praktijk van studeren. Hij las dagelijks twaalf lessen en schreef uitleg en commentaar op elke les en voegde ook belangrijke toevoegingen toe. Wat het boek ook was dat hij las, hij noteerde de margenotities en uitleg over dat boek. Zijn intelligentie, hard werken, liefde, toewijding en absorptie in zijn studies verbaasden zijn leraren en zij werden dol op hem en begonnen hem te prijzen en bewonderen. Volgens Imam Dhahabi had Imam Nawawi’s concentratie en absorptie in academische liefde spreekwoordelijke faam verworven. Hij had al zijn tijd gewijd aan leren en wetenschap. Behalve lezen en schrijven bracht hij zijn tijd door met nadenken over interactieve en complexe kwesties en het vinden van oplossingen daarvoor. Allah had hem ook de gave van een snel geheugen en diepgang van gedachten geschonken, en wie goed gebruik maakt van deze zegen, twijfelt niet aan zijn wijsheid en onderscheidingsvermogen. Imam Nawawi maakte volledig gebruik van zijn door God gegeven kwaliteiten en mogelijkheden en verdiende het hoogste eerbewijs.
Imam’s Eenvoud en Aardigheid van Manieren
De geleerde personen, de elite van de samenleving en het publiek respecteerden de Imam zeer vanwege zijn vroomheid, kennis en uitstekend karakter. Hij droeg eenvoudige kleding en at eenvoudig voedsel. Vrome geleerden bekommeren zich niet om wereldse bezittingen, zij geven de voorkeur aan religieuze en academische activiteiten, de verspreiding van het Geloof, enzovoort. Zij ervaren meer hemelse vreugde en plezier in dergelijke activiteiten dan zij die voldoening zoeken in luxueus voedsel, kostbare kleding en andere wereldse zaken. Imam Nawawi had een prominente plaats onder de geleerden van zijn tijd. Hij was een Godvrezend persoon met illustere en glorieuze doelen wat betreft de verspreiding van het Geloof. De beroemde Sheikh Mohiuddin drukt zijn indruk over Imam Nawawi als volgt uit:
“Imam Nawawi had drie onderscheidende lovenswaardige eigenschappen in zijn persoon. Als iemand slechts een van deze drie bezit, keren mensen in overvloed naar hem terug voor leiding. Ten eerste, kennis hebben en deze verspreiden. Ten tweede, volledig afzien van wereldse neigingen, en ten derde, uitnodigen tot alles wat goed is (Islam), het gebodene en het verbodene vermijden. Imam Nawawi bezat alle drie in zich.”
Zijn Werken en Zijn Dood
De geleerde Imam had een zeer kort leven maar zelfs gedurende deze korte periode had hij een groot aantal boeken geschreven over verschillende onderwerpen. Elk werk van de Imam is een meesterwerk en een schat aan kennis. Honderden en duizenden mensen profiteren van deze werken.
Enkele Prestigieuze Werken van Imam Nawawi
Commentaar op Sahih Al-Bukhari, Al-Minhaj fi Sharh Sahih Muslim, Riyad-us-Saliheen, Kitab-ur-Raudah, Commentaar op Mohadhdhab, Tahdhib-ul-Asma was-Sifat, Kitab-ul-Adhkar, Arba’een, At-Taqreeb fi Ilmil-Hadith wal-Irshad fihi, Kitab-ulMubhamat, At-Tibyan, Al-Idah fi Manasikil-Hajj, Sharh Sahih AlBukhari (Naqis), Sharh Sunan Abi Dawud (Naqis), Tabaqat Ash Shafi’iyah, Muhimmatul-Ahkam, Manaqib-ush-Shafi’i, Bustan-ulArifeen, Al-Khulasatu fil-Hadith, Mukhtasar At-Tirmidhi, A1Masa’il Al-Manthurah, Al-‘Umdah fi Tashihit-Tanbih en anderen.
Na zijn 28e levensjaar keerde Imam Nawawi terug naar zijn geboorteplaats. Kort na zijn aankomst in Nawa voelde hij zich ziek en stierf hij. Imam Nawawi leeft nog steeds voort in de harten van moslims. Zijn werken zijn van blijvende waarde. Moge Allah hem zegenen.